 
         
         
         Zusammenfassung
         
         Die Insulintherapie bei Diabetes-mellitus-Typ-2-Patienten ist
            ein gesundheitsökonomisch brisantes Thema. In diesem Beitrag
            wird diskutiert, welche medizinische Bedeutung die Therapie mit
            lang wirkenden Insulinanaloga für Patienten mit Typ-2-Diabetes
            hat. Studien zeigen, dass bei einer Diabetestherapie mit Insulin
            glargin die Rate der Hypoglykämien deutlich geringer ist
            als mit NPH-Insulin. Da eine Absenkung des HbA1c-Wertes mit erhöhter
            Hypoglykämiegefahr einhergeht, lässt sich dieses
            Ziel mit lang wirkendenen Insulinanaloga effektiver und sicherer
            erreichen. 
         
         
         
         Summary
         
         The insulin treatment in type 2 diabetes mellitus (DM 2) is an
            explosive subject within health economics. This article discusses
            the significance of treating DM 2 patients with long-acting insulin analogues.
            Several studies have shown that the therapy with insulin glargine
            ist associated with a markedly lower rate of hypoglycaemia compared
            to NPH insulin. As the improvement of HbA1c is accompanied
            by a higher risk for hypoglycaemia, this goal is accomplished more
            effectively and safely with long acting insulin analogues. 
         
         
         
            
Schlüsselwörter
         
         
            Diabetes mellitus Typ 2 - Basalinsulin - Insulinanaloga - Insulin glargin
          
         
            
Key words
         
         
            diabetes mellitus - basal insulin - insulin analogues - insulin glargine
          
      
    
   
      
         Literatur
         
         
            - 1 
               Alberti G. 
               The DAWN (Diabetes Attitudes Wishes and Needs) Study. 
               Practical
               Diabetes International. 
               2002; 
               19 
               22-249 
               
- 2 
               Berthold H K, Gouni-Berthold I, Bestehorn K, Böhm M, Krone W. 
               Kardiovaskuläre Risikofaktoren bei Typ-2-Diabetikern
               in Deutschland – ein Versorgungsparadox. 
               Dtsch
               Arztebl. 
               2007; 
               104 
               A861-A867 
               
- 3 
               Fritsche A, Häring H -U, Tögel E, Schweitzer M A. 4001
               Study Group .
               Treat-To-Target with Add-On Basal Insulin:
               Can Insulin Glargine Reduce the Barrier to Target Attainment?. 
               Diabetes. 
               2003; 
               52 
               (Suppl
               1) 
               A119 
               
- 4 
               Fritsche A, Schweitzer M A, Häring H U. 4001 Study Group .
               Glimepiride
               combined with morning insulin glargine, bedtime neutral protamine
               hagedorn insulin, or bedtime insulin glargine in patients with type
               2 diabetes. A randomized, controlled trial. 
               Ann Intern
               Med. 
               2003; 
               138 
               952-959 
               
- 5 
               Hauner H, Köster I, Schubert I. 
               Trends in der Prävalenz und ambulanten Versorgung von
               Menschen mit Diabetes mellitus: Eine Analyse der Versichertenstichprobe
               AOK Hessen/KV Hessen im Zeitraum von 1998 bis 2004. 
               Dtsch
               Arztebl. 
               2007; 
               104 
               A2799-A2805 
               
- 6 
               Holstein A, Plaschke A, Egberts E H. 
               Incidence and costs of severe hypoglycemia. 
               Diabetes
               Care. 
               2002; 
               25 
               2109-2110 
               
- 7 
               Lepore M, Pampanelli S, Fanelli C. et al .
               Pharmacokinetics and pharmacodynamics of
               subcutaneous injection of long-acting human insulin analog glargine,
               NPH insulin, and ultralente human insulin and continuous subcutaneous
               infusion of insulin lispro. 
               Diabetes. 
               2000; 
               49 
               2142-2148 
               
- 8 
               Mullins P, Sharplin P, Yki-Jarvinen H, Riddle M C, Haring H U. 
               Negative binomial meta-regression analysis
               of combined glycosylated hemoglobin and hypoglycemia outcomes across
               eleven Phase III and IV studies of insulin glargine compared with
               neutral protamine Hagedorn insulin in type 1 and type 2 diabetes
               mellitus. 
               Clin Ther. 
               2007; 
               29 
               1607-1619 
               
- 9 
               Nathan D M. 
               Finding new treatments for diabetes – how many, how
               fast… how good?. 
               N Engl J Med. 
               2007; 
               356 
               437-440 
               
- 10 
               Stratton I M, Adler A I, Neil H A. et al .
               Association of glycaemia
               with macrovascular and microvascular complications of type 2 diabetes
               (UKPDS 35): prospective observational study. 
               BMJ. 
               2000; 
               321 
               405-412 
               
- 11 
               The ACCORD Study Group .
               Effects of intesive glucose lowering in type 2 diabetes. 
               NEJM. 
               2008; 
               358 
               2545-2559 
               
- 12 
               The ADVANCE Collaboration
               group. Intensive blood glucose control and vascular outcames in
               patients with type 2 diabetes .
               . 
               NEJM. 
               2008; 
               358 
               2560-2572 
               
Prof. Dr. Andreas Fritsche
            Universitätsklinikum Tübingen, Medizinische
            Klinik, Abteilung IV
            
            Otfried-Müller-Str.
            10
            
            72076 Tübingen
            
            Phone: 07071/29-80590
            
            Fax: 07071/29-5974
            
            Email: Andreas.Fritsche@med.uni-tuebingen.de